Det er ikke nemt at rekruttere nye ansatte. På ingen måde. Faktisk er det noget af det sværeste, man skal gøre i en virksomhed. Det at finde et match mellem arbejder og virksomhed kan typisk være nemt at tænke sig til, men svært i praksis.
Det er tit en forventningsafstemning mellem to parter, som begge har ønsker, og det er også der, balancen kan være svær at finde. Vi har derfor samlet nogle tips, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Do: Vær ærlig
En kommende arbejdstager ønsker kun at få sandheden at vide. Vær ærlig over for dine kandidater, når de spørger, hvordan det er at arbejde under dig. Sørg for, de er klar over, hvad de går ind til.
En ærlig, troværdig virksomhed er mest tiltrækkende for dine kandidater, og samtidig får du skræmt de kandidater væk, der ville være bukket under inden for de første par dages arbejde alligevel.
Hvis du har allerede nogle fantastiske ansatte, så tag en eller to af dem med til noget af samtalen. Lad kandidaten stille dem spørgsmål, og giv dem tid til at fortælle om deres arbejdsplads. Det viser, at du værdsætter dine ansatte.
Don’t: Glem ikke mulighed for videosamtaler og -interviews
I en tiltagende teknologisk-baseret verden bliver video mere og mere normalt. Mange bliver afskrækkede ved tanken, men det er fremtiden, og dem, der har prøvet det, er superglade for den nyere opfindelse.
Hvis dine kandidater vedhæfter en video af sig selv, kan du hurtigt afgøre, om de virker til at være et match udadtil. Videoerne kan senere ses igen samt sammenlignes med andre kandidater, så den allerbedste kan findes.
Do: Få hjælp til lederrekruttering
Når det kommer til lederrekruttering, bliver det endnu sværere. En leder skal have de rette kompetencer, lysten til at arbejde, viljen til at kæmpe og lederegenskaber.
En leder har meget ansvar, og det er derfor supervigtigt som arbejdsgiver, at du sikrer både en ny leder og lederens underordnede en god oplevelse. Hvis opgaven er for overrumplende, kan du med executive search få hjælp til at finde den perfekte leder.
Hvis du er i gang med executive search af en leder, kan du, indtil den rette kandidat er fundet, overveje en interim manager. En interim manager er en veluddannet person inden for det erhverv, der ledes, som midlertidigt kan besætte en stilling.