SEO (forkortelse for ”Search Engine Optimization”) er din nøgle til højere placering i søgeresultaterne på fx Google. Højere placering er så atter din nøgle til flere besøgende på din side, der kan konverteres til køb af produkter eller ydelser. SEO spænder over en masse ting, du kan gøre for at sikre, at Googles algoritme har lettere ved at finde dine sider og prioriterer dem højere. SEO er også din indgang til at strømline websidens tilstedeværelse på Google ved at udvælge sider, der skal indekseres i søgeresultaterne, og omvendt udvælge de sider der ikke skal være søgbare.
Hvor langt kan du komme med SEO alene?
Begrebet SEO dækker mange parametre, der alle bidrager til dels at sørge for, at flere besøger din hjemmeside. Dels at sørge for, at du når ud til de rigtige mennesker. Er du på udkig efter folk, der er interesseret i at købe produkter og ikke bare lære om dem, skal du gribe SEO anderledes an, end hvis du blot ønsker at informere. Googles algoritmer ser på flere ting, når de vælger søgeresultater:
- Brug af søgeord i tekster på din side, altså om din side handler om det, der søges efter.
- Titler og metabeskrivelser, der er de tekster, der vises ved søgeresultater.
- Linkbuilding, dvs. om andre sider linker til din side – mange links tæller op i vurderingen.
Det er tre typiske eksempler på ting, Google er på udkig efter. Tre ting, du i princippet kan gøre noget ved uden at hente et bureau ind. Skriv blogindlæg med de søgeord, du tror, potentielle kunder vil søge på. Lav metabeskrivelser, når du sætter sider op i WordPress eller andre CMS-systemer. Og skab linkbuilding ved fx at indgå samarbejder med blogs. Intet af det kræver nogen særlig ekspertise.
SEO-bureauer har det analytiske overblik
SEO-bureauer er værd at tage højde for, når du efterhånden er nået så langt, du som lægmand i søgemaskineoptimering kan nå ved egen kraft. De har ofte det analytiske overblik og kan med en række forskellige værktøjer måle, hvor godt din hjemmeside klarer sig på forskellige parametre. Fx:
- Sessionsvarighed, der fortæller, hvor lang tid folk bruger på din hjemmeside.
- Afvisningsprocenten, der fortæller, hvor mange besøgende ikke klikker sig videre på siden.
Bruger du Google AdWords, altså betalt annoncering på Google som supplement til SEO, kan bureauer ofte også hjælpe dig her. Fx ved at se på klikraten, hvor mange der klikker på annoncerne.
Organisk vs. betalt placering i søgeresultater
Skellet mellem SEO og AdWords ligger i forskellen mellem bedre organisk placering i fx Googles søgeresultater kontra betalt placering. Den organiske er, når Googles algoritmer automatisk giver din side højere visning. Høj organisk placering er udtryk for sidens troværdighed og behjælpsomhed.