Guide: Sådan sælger du din IT-virksomhed

For nogle år tilbage var der et stort opsving i fusioner og opkøb af danske IT-virksomheder. Det sker fortsat, og måske har du gået med tanker om at sælge, eller fusionere, og i så fald er denne guide særligt interessant for dig.

Hvis du har overvejet at sælge, er der ingen grund til at investere i reklamegaver, men derimod er der andre steder, som dit hoved burde være. Vi bringer dig her de bedste tips til et succesfuldt salg af din IT-virksomhed.

Usikkerhed er et markedsvilkår

Først og fremmest er det vigtigt at pointere, at købere, når det kommer til IT-virksomheder, reagerer negativt på selv de mindste faresignaler. Har du et skilt, hvor der eksempelvis mangler et bogstav? De mindste detaljer er faresignaler på dette marked. Det er utrolig vigtigt, at køberen let kan gennemskue din virksomhed, for ellers er der overvejende sandsynlighed for, at han går videre til en anden virksomhed.

De synlige dele af din virksomhed bør altså være så gennemskuelige som overhovedet muligt.

Er processerne klare?

Hvordan fungerer din virksomhed? En køber vil ikke slå til, medmindre der er hundrede procents klarhed over de forskellige processer i virksomheden. Hvorfor? En eventuel køber vil uden tvivl skulle føle sig sikker på, at eksempelvis specifikke opgaver kan videregives nemt og hurtigt, uden det kræver nøglepersoner i virksomheden, der eventuelt måtte stoppe i forbindelse med et salg.

Hvordan ser indtægter og udgifter ud? Set udefra er det ikke altid ligeså overskueligt, som du, som virksomhedsejer, måske måtte synes, det er. Derfor bør du dokumentere disse processer, så en eventuel køber nemt og hurtigt kan danne sig et overblik over, hvordan både indtægter og udgifter for de forskellige processer i virksomheden ser ud.

Personafhængigheder er i fokus ved IT-virksomheder

Hvordan ser ledelsen i virksomheden ud? Eksperter taler særligt om, at et mellemlederlag er utrolig vigtigt, og noget, der vægtes højt, når en eventuel køber kigger på mulighederne for et opkøb af en virksomhed. Især når det er en IT-virksomhed. Her er personafhængigheder noget, som købere kigger meget på.

Der er ingen købere, der ønsker at opkøbe en virksomhed, der ikke besidder nogen ledelsesmæssig kapacitet, og derfor bør du altså overveje, hvis du selv er direktør at anskaffe en meddirektør, der vil være i stand til at videreføre virksomheden, når der er nye ejere.

Sørg for at have det in mente.

Husk på, at dine medarbejdere i virksomheden ofte besidder den viden, som køberen i teorien er ude efter. Vigtigheden af at have styr på medarbejder-kontrakter kan ikke understreges nok.

Forventningsafstem på forhånd

Uanset om din virksomhed er ejet af kun dig, eller fire andre, så sørg for at forventningsafstemme på forhånd. Hvad forventer du selv at få ud af et eventuelt salg, og hvad vil tilfredsstille dig, og omvendt, hvad vil ikke tilfredsstille dig? Der er mange faktorer, som du/I skal overveje, og derfor gør du klogt i at forventningsafstemme på forhånd med dig selv, eller dine partnere.

Særligt hvis virksomheden har flere ejere. For lad os antage, at I bliver tilbudt 20 millioner. Det er 5 millioner pr. mand, hvis vi antager I er 4 ejere. Der er ingen tvivl om, at 5 millioner er ufatteligt mange penge, men er det i virkeligheden tilfredsstillende, hvis du eksempelvis har brugt 15 år af dit liv med blod, sved og tårer i firmaet, mens en anden ejer måske kun har været med ombord i 5 år. Sørg for at forventningsafstemme internt.

Virksomheden skal være uafhængig af dig

Som virksomhedsejer, der ønsker at sælge sin virksomhed, er det vigtigt, at virksomheden er så lidt afhængig af dig som muligt. Køberen vil altid være ekstra interesseret i netop dette. Hvor mange kunder forsvinder eksempelvis, hvis ejeren forsvinder? Salgsmulighederne er meget større, hvis virksomheden er uafhængig af dig, og du vil med garanti kunne opnå en langt højere salgspris.

Held og lykke med salget.