Når du skal lave regnskab i din virksomhed, skal du være opmærksom på en længere række regler og begreber. Er du ikke opmærksom på det, kan det i sidste ende gå helt galt for dit regnskab, når du afleverer det. I dette indlæg får du et indblik i, hvad du skal have styr på, når du giver dig i kast med at lave regnskab.
Hvad skal du have med i dit regnskab?
Når du driver virksomhed og skal til at lave regnskab, er det vigtigt, at du har styr på nedenstående begreber:
- Moms
- Balancekonto
- Resultatkonto
- Aktiver
- Passiver
- Straksafskrivning
- Bilag og faktura
Alle disse begreber er essentielle at have styr på og kendskab til, da det ellers kan give dig et unødvendigt rod i regnskabet.
Udover ovenstående begreber, er der også en lang række regler omkring bogføring af regnskab samt regler for, hvad din faktura skal indeholde, som du skal have styr på. Hvis vi skulle liste alle reglerne op, ville du ikke blive færdig med at læse dem i dag – men, det kræver en del af dig.
Forvirret? Få regnskabsservice udefra
Der er ikke noget at sige til, hvis ikke du har mod på at lave regnskab selv eller er blevet helt skræmt af det – for det er en stor mundfuld at sætte sig ind i at lave regnskab selv. Hvis ikke du har mod på det, foreligger der den mulighed, at du kan få regnskabsservice udefra.
Ved at hente hjælp til regnskabsservice udefra, kan du være sikker på, at der er styr på alt omkring dit regnskab – uanset om du mangler hjælp til det hele eller blot et udpluk af regnskabsopgaver.
Ved at hente hjælp udefra får du også tid og ro i maven til at fordybe dig i andre ting, der vedrører din virksomhed, og du slipper dermed for at spilde tiden på noget, der ender med at give dig grå hår.