Segmentering er essentielt for virksomhedens overlevelse

Det er vigtigt for virksomhedens marketing managers at forstå betydningen af ​​at segmentere et marked og de specifikke kriterier for succesfuld segmentering. Før 1960’erne forsøgte de fleste virksomheder at markedsføre produkter til masserne med gennemtrængende succes. Det er derfor vigtigt at identificere vigtige målmarkeder.

Hvorfor er markeds segmentering så vigtigt?

Et markeds segment er en undergruppe af mennesker eller organisationer, der har en eller flere karakteristika til fælles, der giver dem samme produktbehov. For at virksomhederne kan nå deres målgruppe skal de opdele dem i lignende og identificerbare segmenter gennem markedssegmentering. Hovedårsagen til, at virksomhederne deler markeder i identificerbare grupper, er at marketingteamet kan oprette et brugerdefineret marketing mix til den specifikke gruppe. På den måde kan man skabe kommunikations guidelines, der henvender sig og appellerer til det pågældende segment, hvilket vil medføre meget større succes.

Virksomheder vil ikke overleve, hvis markedsføringsstrategien er afhængig af at målrette et helt massemarked. Betydningen af markedssegmentering er, at det giver en virksomhed mulighed for præcist at nå en forbruger med specifikke behov og ønsker. På lang sigt er det godt for virksomheden, fordi de er i stand til at bruge deres virksomhedsressourcer mere effektivt og træffe bedre strategiske beslutninger omkring markedsføring.

Få hjælp med segmenteringen

Er din virksomhed endnu ikke helt skarpe på segmentering, hvor man skal starte og hvordan man opdele sine kunder i segmenter? Så i søge hjælp hos Bisnode, der har udviklet nogle rigtig gode systemer til segmentering af kunder og målgruppe. Læs meget mere på deres hjemmeside, hvor der også er nogle rigtig gode artikler, der kan hjælpe dig med at få en bedre forståelse for segmentering, og hvordan i kommer bedst muligt i gang.